Hopp til innholdet
Hjem/Aktuelt/

Kan du leve av dataspill? Del 2: For deg som er glad i å fortelle

Artikkel
5. februar
2023
Faktafyk
2023

Kan du leve av dataspill? Del 2: For deg som er glad i å fortelle

Mona Finden

I artikkelen «Kan du leve av dataspill? Del 1: En kort innføring i spillutvikling», kan du blant annet lese om hvordan det er å jobbe som spilldesigner. Teksten tar for seg de tekniske sidene ved spillutvikling, og diskuterer hva som skal til for å lykkes i bransjen. Men det finnes enda flere muligheter for deg som drømmer om en karriere i spillverdenen! Noen må nemlig skrive manusene og anmelde spillene, blant annet. Derfor tok vi en prat med to eksperter innen spill, språk, kommunikasjon og historiefortelling.

Pia Tveterås
Forfatter

Lytt til teksten som lydklipp:

Spillkritikeren

Tenk å bruke dagene sine på å teste ut nye dataspill og tjene penger på det samtidig! Det virker kanskje for godt til å være sant? Vel, da vi kontaktet Rune Fjeld Olsen, gjorde han det klart at han ikke kun lever av å anmelde spill. Rune er også engasjert i en ukentlig podcast med livestreams, et nyhetsmagasin, reportasjer og let's play-serier i spillredaksjonen Level Up.
- Men når jeg er i spillkritiker-modus, er det veldig altoppslukende, forklarer han.
- Det blir spilling fra morgen til sent på kveld, kun avbrutt av å ta noen korte notater til anmeldelsen, og mat og sånt. Jeg spiller også mye som ikke nødvendigvis skal anmeldes, så jeg anslår at det blir rundt 40-50 timer i uken. Det dobbelte på det meste.
Siden et spill fort kan ta mange titalls timer å komme seg gjennom, blir timebetalingen ofte lav. Dessuten blir nettene gjerne lange når man må rekke deadliner, og selvsagt er ikke alle spillene like spennende. Da kan all tiden føles bortkastet.
- Men honoraret er en flat sum, uansett hvor langt spillet er. Så jeg vil ikke egentlig anbefale noen å satse på bare å være spillkritiker, sier Rune. Samtidig legger han ikke skjul på at det er moro å kunne spille i arbeidstiden.
- Hvis man er lidenskapelig opptatt av spill, er dette trolig verdens morsomste og mest givende jobb.

Rune Fjeld Olsen, spillkritiker. FOTO: RUNE FJELD OLSEN

Et bredt perspektiv og unikt blikk

Ifølge Rune er en spillkritikers viktigste egenskap å være god på å formidle. Han mener at spillkritikk kan sammenliknes med å skrive reisereportasjer.
- Det handler om å skildre dine egne opplevelser på en måte som er interessant, relevant og underholdende for de som ser, hører eller leser anmeldelsen, sier han.
I tillegg må du forklare hvorfor du liker eller misliker spillet på en forståelig måte, og begrunne meningene dine godt.
- Og så er det avgjørende at man er helt ærlig og personlig. En anmeldelse er bare én persons subjektive betraktning, uansett om den er faglig begrunnet eller ikke.
Selv om mange kritikere er selvlærte, vil utdanninger innen journalistikk og mediefag også kunne komme til nytte.
- Men mange av de beste kritikerne, uansett hvilket kulturmedium det er snakk om, gjør betraktninger på kryss av fagområder, forteller Rune.
- Det kommer veldig mange spennende refleksjoner om spill fra alt fra psyokologien til arkitektur, kunst, historie, sosiologi, samfunnsvitenskap og mye mer. Det å ha et bredt perspektiv og et unikt blikk kan være et stort konkurransefortrinn.

Skap din egen arbeidsplass

Hvis du kunne tenke deg å anmelde spill i fremtiden, har Rune Fjeld Olsen noen smarte råd på lur:
- Hent inspirasjon fra kritikere du liker, men finn din egen stemme og identitet. Vær deg selv, og vær alltid ærlig og personlig.
I tillegg foreslår han noen praktiske steg du kan ta for å komme i gang:
- Lag din egen YouTube-kanal, podcast eller Tik Tok-konto, alene eller sammen med andre. Eksperimenter og lek deg frem til ditt eget uttrykk. Det er gull verdt i en søknad, og kan bli såpass populært at du kan ende opp med å skape din egen arbeidsplass.

Manusutvikleren

Ellen Lyse Einarsen er utdannet som manusforfatter ved Den Norske Filmskolen i Lillehammer, men tilfeldigheter førte til at hun endte opp med å jobbe som spillprodusent. Selv var hun veldig fornøyd med utdanningen sin. Samtidig ville hun nok forsøkt å komme inn på ETC; Entertainment Technology Center ved Carnegie Mellon University i Pittsburgh, USA dersom hun skulle ha studert igjen.
- De har høye ambisjoner, både teknologisk og kunstnerisk, samtidig som de har lærere i verdensklasse, sier Ellen.
Etter 15 års erfaring har hun mange kloke tanker om å skrive for dataspill, som hun til vår store glede vil dele med oss.
- Først og fremst må man være innstilt på å skrive på andres ideer. Det er sjelden man får mulighet til å skape et univers fra bunnen av, slik som er vanligere når man skriver bøker eller film, forteller Ellen.
- Man må være kreativ og opptatt av historier og karakterer. I tillegg bør man være disiplinert (veldig ofte sitter man alene og jobber), ha et godt språk og samarbeidsvilje. Mange tror at fordi man elsker å spille, så vil man bli en god spillutvikler, men det stemmer ikke nødvendigvis. Men alle som lager spill liker å spille!

Ellen Lyse Einarsen, spillprodusent. FOTO: YINA CHAN

Alt kan inspirere

Når vi spør Ellen om det finnes negative sider ved å jobbe som manusutvikler, kommer hun faktisk ikke på noe.
- Ting kan kanskje være irriterende eller utfordrende i et prosjekt, men som regel er jobben både morsom og interessant.
Derimot er det lett å svare på hva som er givende ved arbeidet:
- Jeg liker å være tett på prosessen hele veien til ferdig produkt. Det er veldig annerledes fra å jobbe med film og tv, der man leverer fra seg et manus og ikke har helt kontroll på hva som blir resultatet, forteller Ellen.
I tillegg er hun glad i å jobbe med dyktige programmerere, grafikere og animatører.
- Det er komplisert å lage gode spill, så bransjen er full av ekstremt intelligente folk fra hele verden.
Når man skriver for spill, trenger man heller ikke å ta like mange økonomiske hensyn som for film og tv. Der er man rett og slett mer begrenset.
- Man kan ikke bare skrive inn et stort symfoniorkester i en scene uten at det vil koste en masse å filme. Men det kan man i spill, for grafikken har ingen grenser, og det er kjempegøy!
Ellen har også noen siste tips til deg som har lyst til å prøve å skrive spillmanus:
- Bli inspirert av andre litterære og kunstneriske uttrykk! Les bøker og aviser, se teater og hør på musikk, gå på museum. Alt kan inspirere historien og karakterene du jobber med, og bidra til å skape et rikere spillunivers.
Det er altså bare å åpne sansene og brette opp ermene! Vi gleder oss i hvert fall til å se hva fremtiden bringer av dataspill, som kanskje skrives, utvikles og anmeldes av nettopp deg?
Tusen takk til Rune Fjeld Olsen og Ellen Lyse Einarsen, som tok seg tid til å svare godt og grundig på spørsmålene våre!

BONUS:

Ta en titt på nettsiden til Level Up.

Les dataspillanmeldelser på IGN Nordic.

Lær å skrive spillanmeldelse med IGN’s artikkel You Got Game, But Can You Write? – A beginner’s guide to what it takes to become a computer game reviewer.

Outlaster

Av Nina Borge

Adrian leder CS-laget sitt til nye seire, men nå risikerer han å svikte dem. Adrian leder CS:GO-laget sitt til stadig nye seire, og de forbereder seg til en stor turnering. Men på skolen er det annerledes. Adrian klarer ikke følge med i timene og risikerer å stryke i flere fag, for angsten slår til bare han tenker på skolen. Fortsetter han å skulke, får han ikke delta i turneringa, og uten ham risikerer laget å tape. Og hva vil Jos tenke om ham hvis han svikter henne og resten av lagkameratene? Jos som elsker å spille med ham. En historie om å ikke takle skolen, men også om vennskap, lagånd og gaming.

Les også