Uprisen: – På tide med ny logo
Den nye logoen til Uprisen er designet av studenter på Kristiania fagskole.
Uprisen, årets ungdomsbok, har fått ny logo! Vi har hørt med ungdom på gata hva de synes om logoen – se video her. 🎥
Foreningen !les
Forfatter
Hva tenker ungdom om logoen?
Vi spurte ungdommer på gata om hva de synes om logoen. Ungdommene mener at den nye logoen ser mer moderne ut og at fargebruken er spennende. Logoen er en viktig oppdatering som reflekterer prisens utvikling og skal engasjere en ny generasjon lesere.
Hva tenker en dobbel Uprisvinner om logoen?
Vi spurte forfatter Neda Alaei, som tidligere har vunnet Uprisen to ganger, om hva hun synes om logoen. Hun sa det er spennende at Uprisens logo oppdateres.
– Den gamle logoen er jo eldre enn ungdommene som leser disse bøkene, så det er absolutt på tide med noe nytt, smiler Alaei.
Vil du være med å bestemme hvilken bok som vinner Uprisen 2025?
Hvis du er mellom 13 og 16 år og har lest en norsk ungdomsbok som har kommet ut i år, kan du allerede skrive anmeldelser her på denboka. Anmeldelsen din vil spille en rolle i kåringen av neste vinner i mai 2025.📚✨
Den nye logoen til Uprisen er designet av studenter på Kristiania fagskole.
På én betingelse
Av Neda Alaei
Hvis jeg forteller sannheten, så går alt bra. Det er liksom betingelsen. Ikke sant? ”Fortell oss hva som skjedde på festen i går”, sier etterforskeren, og jeg puster inn, veit ikke hvor jeg skal begynne, tenker på mamma før jeg endelig åpner kjeften for å forklare meg. Livet til Yousef dreier seg om regler, både hjemme, på skolen og i kompisgjengen. Mamma er nemlig konstant skuffa, barnevernet har allerede én fot innafor døra, og blant gutta er Yousef på vei til å bli en outsider. Men dette kan han fikse, tenker Yousef. Helt til en fest på Stovner endrer alt.