Hopp til innholdet
Hjem/Aktuelt/

Uprisen gir beskjed om hva ungdom liker

Artikkel
20. oktober
2021
Uprisen
2022

Uprisen gir beskjed om hva ungdom liker

Rehan og Bahar i 10C diskuterer hvordan det er å være kritikerklasse. Foto: Marte Waagaard/Foreningen !les

Foreningen !les har intervjuet elever fra kritikerklasser på Rommen skole som er i gang med Uprisen. Vi inntar det flotte skolebiblioteket i første etasje, og mens det herjes i friminuttet utenfor vinduet, tar vi plass mellom bokhyllene i en behagelig, rød sofagruppe.

Foreningen !les
Forfatter
De første vi snakker med, Bahar, Daniyal og Rehan fra 10C, sier de synes det er gøy å være kritikerklasse. Den mer formelle klasseromsstemningen vi opplevde tidligere i besøket er nå borte, og ungdommene ler og tøyser når vi snakker med dem. “Jeg liker å lese interessante bøker, og å snakke om handlingen, hovedpersonen og bipersonene,” sier Rehan. Bahar supplerer med at hun er glad i å lese, og at hun derfor synes det er hyggelig å være med og kåre den beste ungdomsboka.
Da vi først ankom Rommen skole, trodde vi at vi skulle møte 10A, men det ble litt omrokkeringer på grunn av en hektisk skolehverdag. Elevene i 10B tok oss isteden godt imot, til tross for at de var litt sjenerte foran kamera.

Klasse 10A på Rommen skole.

Tiende trinn har nettopp kommet i gang med Uprisen, og har derfor fortsatt mange leseopplevelser foran seg. Elevene har valgt hver sin bok å lese som de har startet på, og har hatt skrivekurs om hvordan man skriver bokanmeldelser med prosjektleder for Uprisen, Petra Helgesen. Her lærer elevene også hvordan man vurderer en bok ut fra sine egne kriterier. “Hva gjør en bok god? Hvorfor likte jeg eller hvorfor likte jeg ikke denne boka?”, er spørsmål som elevene vil få hjelp til å svare på. Målet for kurset er å øke bevisstheten rundt litteratur og litteraturkritikk, så elevene er godt rustet til å skrive anmeldelser av bøkene som er aktuelle til Uprisen. 

Boktips fra TikTok

Ungdommene vi snakker med kan avsløre at det er noen av dem som liker å lese på fritiden, og noen som vanligvis ikke leser, men som nå har blitt mer motivert til å lese gjennom Uprisen. Thamarai i 10A forteller at det er store forskjeller innad i klassen når det kommer til lesing. “Det er ikke så mange som leser bøker i klassen. Vi er bare fire stykker som faktisk liker å lese,” sier hun.

Laven og Thamarai i 10A forteller om sine perspektiver på ungdomslitteratur.

Laven og Thamarai påpeker at ungdommer som ikke liker å lese, kanskje kan bli mer interessert dersom bøkene handler om noe de kan relatere til. De trekker også frem at man kan finne temaer ungdommer er interesserte i, for eksempel ved å se på filmene og seriene de liker, og anbefale bøker som ligner på disse. “Hvis en ungdom liker TV-serien Money Heist, vil de også kanskje like en bok med lignende handling,” sier Laven. Elevene sier også at influensere og medieinnflytelse har noe å si for hva man får lyst til å lese. I likhet med mange andre ungdommer har de fått boktips fra TikTok. Da vi spør om BookTok, en hashtag på TikTok hvor folk lager snutter om bøker, ler jentene. At vi som voksne vil snakke om TikTok er visst litt kleint.

“Det er bra å være kritikerklasse, for da kan ungdommen være en del av noe.”

Ungdommene opplever det som positivt at de i forbindelse med Uprisen får mulighet til å uttrykke sin mening om bøker som er skrevet for dem. “Det er bra å være kritikerklasse, for da kan ungdommen være en del av noe,” sier Bahar i 10C. Klassekamerat Rehan supplerer med at Uprisen er en god måte å få unge til å lese: “det gjør at man blir interessert i bøker, og man kan sende beskjed til forfatterne om hva vi liker”. “Det er viktig at vi får innflytelse på hvilke bøker vi får lese,” sier Laven,“hvis vi fikk mer spennende bøker, kanskje jeg vil lese mer norsk i fremtiden”.

Minal i 10B har lest Bakgårdshund av Magnus Buen Halvorsen.

Selv om tiende trinn nettopp har kommet i gang med Uprisen, er det noen elever som allerede er godt i gang med lesingen. Minal i B-klassen er en av de som vanligvis ikke leser på fritiden, men hun har blitt mer interessert gjennom Uprisen. Hun har lest Bakgårdshund av Magnus Buen Halvorsen, som hun likte godt. 
Laven kjenner seg igjen. “Jeg leste Litt redd, bare av Alexander Kielland Krag. Jeg hadde litt lave forventninger, men jeg ble positivt overraska. Jeg leser vanligvis ikke norske bøker, men mest engelske bøker. Det sto ikke på baksida hva den handlet om, så jeg trodde først det bare handlet om en gutt med mageproblemer eller noe,” ler Laven. “Men når jeg kom inn i boka skjønte jeg at det handlet om psykisk helse og angst, og den ble mye mer interessant”. 

Laven fra 10A har lest Litt redd, bare av Alexander Kielland Krag.

Etter hvert som elevene kommer mer i gang med arbeidet med Uprisen, vil det rulle inn anmeldelser fra Rommen skole her på nettsidene våre. Vi ønsker elevene gode leseopplevelser og lykke til med arbeidet som kritikerklasse!

Avslutningsvis, stiller vi noen spørsmål om hva slags bøker elevene liker å lese:

Tharjiin i 10B.

Hva synes dere gjør en bok god?

– Det er viktig med relaterbare temaer, sier Laven. Problemer i samfunnet som angår ungdom, ikke bare voksne, så jeg kan sette meg inn i situasjonen.
– Jeg liker bøker som vekker følelses, sier Thamarai.
– Handlingen må være spennende, og ha et bra vendepunkt, svarer Tharjiin. – Det må være en tydelig konflikt sånn at vi vil fortsette å lese.
– Jeg liker bøker med puzzles, hvor det er et mysterium man kan finne ut av, sier Minal.

Daniyal og Rehan i 10C.

Hvilke sjangre liker dere best?

– Romantikk, sier Rehan med et glimt i øyet. – Thriller, sier Bahar. 
– Grøsser. De er mest spennende og gir leselyst, svarer Minal.
– Drama, action, komedie, alt som er spennende. Litt samme temaer som når vi velger filmer, sier Laven og Thamarai.

Thamarai i 10A.

Har dere en favorittbok?

– Det er vanskelig, sier Laven. Jeg tror ikke jeg har noen favorittbok.
– The Song of Achilles, sier Thamarai.

Sangen om Akilles

Av Madeline Miller og Oversetter: Heidi Sævareid

Antikkens Hellas. Den sjenerte unge prins Patroklos har blitt sendt i eksil til Kong Pelevs' hoff. Til tross for deres ulikheter blir Pelevs' perfekte sønn, Akilles, venn med den skamfulle prinsen. Idet de vokser seg til å bli unge menn, utvikles deres bånd til noe dypere – uavhengig av kritikken fra Akilles' mor, sjøgudinnen Thetis. Men da det blir kjent at Helena av Sparta har blitt kidnappet, må Akilles reise ut i krigen mot Troja og fullbyrde sin skjebne. Trukket mellom kjærlighet og bekymring for sin venn, blir Patroklos med ham.

Les også