Hopp til innholdet
Hjem/Aktuelt/

Tjøme ungdomsskoles opplevelse av Uprisen

Artikkel
25. oktober
2024
Uprisen
2025

Tjøme ungdomsskoles opplevelse av Uprisen

Foto: Martine Brandt Lassen

Uprisen er et leseprosjekt til ungdommen, men også en mulighet for forfattere av norske ungdomsbøker til å vise fram sine bøker. Uprisen sitt mål er å øke leseinteressen blant ungdommen. Vi, to 10. klassinger fra Tjøme ungdomsskole, var med som kritikerklasse i fjor. I år er det 9. trinn sin tur. Vi har dermed intervjuet 9. trinns elever og hørt deres tanker og meninger om leseprosjektet. I denne teksten håper vi å belyse litt av deres og våre egne tanker om å være med som kritikerklasse.

Evelyn Isabell Markussen Johansen og Elida Knutsen-Andersen
Forfatter
Vår opplevelse av Uprisen når vi var i kritikerklassen var at mange leste og var engasjerte i prosjektet. Engasjementet steg nok ved at det var premier å «jakte» etter, og å diskutere tanker om bøker, både positive og negative. De fleste av ungdommene vi har snakket med, tenker vanligvis på lesing som trettende. Derfor falt det i smak hos elevene at ulike premier og priser kan vinnes. De mener selv at Uprisen er et bra opplegg, som får ungdom bort fra sosiale medier og skjerm. Likevel sa 9. trinn at film er noe de heller ville prioritert framfor en bok. De formidlet sammen med dette at de ikke ville gjøre lesing til en ny hobby i hverdagen deres når prosjektet tar slutt. Dette var også vår erfaring i fjor, prosjektet ble rett og slett for kort til at det skapte en lesevane.
Uprisen 2025 har et stort utvalg av bøker innenfor ulike sjangre med sine hele 38 bøker. Elever på Tjøme ungdomsskole har formidlet at det er et bredt spekter på de fleste sjangere, og at enhver har mulighet til å finne en bok som interesserer dem. Ungdommene forteller at sjangerne som faller i smak er skrekk, humor, roman, drama og action. Likevel sier noen at det er for mange dramabøker i forhold til de andre. Det er for eksempel mangel på grøssere. I samtalene med oss, tok de opp at boken, Prestegården, som utgir seg for å være skrekk/grøsser, ikke skaper en skummel følelse eller stemning. Det ønskes altså skumlere og flere bøker i denne sjangeren.
For å konkludere kan det å være i kritikerklassen positivt, ved økt engasjement, men det kan sees på som unødvendig tid og krefter når det ikke blir noen vane i ettertiden. Når det gjelder lesingen, kan her skolen bidra med for eksempel egne premier og konkurranser, som kan bli et prosjekt over tid, uavhengig av Uprisen. Men absolutt et godt initiativ av både Uprisen og foreningen !les.

Tjøme ungdomsskole. Foto: Martine Brandt Lassen

Les også